Rabu, 18 Juli 2012

PARMAHAN DOHOT BIRU-BIRU


Jeremia 23:1-8

1.Panghirimon tu Mesias gabe Raja disurirangkon do i ditingki masa “krisis kepemimpinan” di tongatonga ni bangso Israel. Ditingki ni Jeremia pemerintah ndang patuduhon pangalaho nasida songon parmahan jala pargomgom. Digobarhon do kegagalan ni pemerintahan (Zedekia) dohot pandohan parmahan angka na mangago dohot paserakhon angka birubiru. Tanggung jawab nasida songon pemerintah i ma: papunguhon, mangaramoti jala manguluhon ndang dipatupa nasida. Jeremia panurirang na mangula ditingki i mandalanhon fungsi ‘kontrol” tu pamarenta na so marsahala atas goar ni Debata. Disurirangkon si Jeremia ma rencana ni Debata maradophon bangsona marhite napabangkithon sada raja na di goari Tumbur na Tigor na bangkit * raja jala na pistar, jala hajongjongkononna ma uhum dohot hatigoran di tano i. Ibana ma na marmahani Israel dohot denggan jala laos ibana ma na gabe hadirion ni Raja na marsahala.

2.Ulaon ni Raja na pistar i ma : Manghajongjong uhum dohot hatigoran (melakukan keadilan dan kebenaran). Keadilan dan kebenaran on do na gabe pilar ni Demokrasi. Tontu Keadilan nabinoan ni Debata ndada marasing i sian perasaan keadilan na niantusan ni jolma nuaeng on. Pejuang keadilan na parjolo i ma angka na mangula di Pengadilan: Hakim Jaksa,polisi dohot pengacara. Lapatanna molo ro Tuhanta i laho manghajongjongkon keadilan dohot kebenaran na ingkon do angka aparat na mangula di pengadilan on manghabiari Debata Paruhum Natigor i. Mesias na ro mamboan uhum dohot hatigoran i manosoi ganup hita songon halak Kristen asa manghahologi uhum dohot hasintongan. Ala ni i ma sipasidingonta do angka tindakan na maralo tu uhum dohot hatigoran isara angka tindakan penindasan ala ni parasingan ni ugamo, kebudayaan, parhataan, warna kulit, gender dlna.

Na parjolo mangulahon hatigoran on i ma angka na tardok manjalao tugas gabe uluan / pemimpin sian skala na metmet sahut tu na balga. Ala margilinggiling songon aek do uhum i jala hatigoran songon sunge na so olo marsik (ptd Amos 5:24) Molo dung diulahon mamungka sian dolok , sian angka pemimpin, pejabat, sian pemerintah, na margilinggiling jala mabaor ma uhum dohot hatigoran i tu angka rayat na di toruan (na diuluhon). Marhite Raja na songon i ma (kepemimpinan mesianis) masama era /zaman na margoar “ Jahowa Parpintoranta” (Tuhan Keadilan kita). Dapot ma disi sada kondisi na didok di ayat 6: Di angka arina dapotan tua ma Juda, jala Israel marsonangsonang di ingananna. On ma kondisi na tahasiholi: Stabilitas politik dan ekonomi dalam negeri, kemakmuran dohot kesejahteraan (marsonangsonang ma diingananna). Ndang holan pertumbuhan ekonomi na terjadi alai pertumbuhan haporsean (mental dan iman) pe terjadi. Panandaon nasida tu Debata ndada holan Debata na mangula na jolo ditingki ni ompuna be; Jahowa, naung manogihon pinompar ni Israel ruar sian tano Misir. alai hatindanghonon ni bangso i panindangion haporseaon na imbaru, ala tandaon nasida ma Debata na mangolu na mangula nuaeng dohot di son: Jahowa, naung manogihon jala naung mamboan pinompar ni Israel mulak sian tano na tungkan utara dohot sian saluhut luat haambolongannasida na hubahen i, asa maringan nasida muse di tanonasida i.. Pemerintahan na mangulahon uhum dohot hasintongan i do hataridaan pemerintahan na marsahala. Jala holan tu pamarenta na songon i do hita unduk. Paulus mandok: Unduk ma ganup di panggomgomi na marsahala (Rom13:1) Panggomgomi na so marsahala ingkon dipaingot,dipinsang molo porlu diganti dohot cara-cara na denggan .

3.Dibagasan kegagalan dohot na lumlam dipatuduhon Debata do panarihonna. Diajari do hita mangantusi ia rajanta dohot pangomgominta i ma Mesias na dapot di hadirion ni Jesus Kristus Tuhanta i.Dipangido ibana do asa taparangehon pangalaho na manghaholongi uhum (keadilan) dohot hasintongan (kebenaran). Molo torop pe diportibion na so mangulahon i alaianggo hita patupaonta mai didia pe hita maringanan. Ndang jadi pajoloonta gogo papudion uhum . Anarki do na songon i. Nasojadi diparmeammeam / dipapeol uhum ala ni angka pardonganon manang parmudaron. Ia panggomgomi diportibion nasida holan “nasinuru ni Debata do” laho marmahani, papunguhon, pataridahon uhum dohot hatigoran . Parsuruon ni Debata tu nasida pe ndada na langsung suara sian banua ginjang, alai marshite suara ni angka rayat marhite pemilihan umum do. Lapatanna jolma no na ‘mendaulat” nasida gabe Raja. Tatangiangkon ma pamarentanta asa margogo laho mandalanhon uhum dohot hasintongan i. Ala ni i ma suaranta i (hak pilih) dipangke Debata laho pabangkithon Raja na marsahala songon Mesias i.

4.Mangihuthon filosofi ni habatahon mansai uli do gambarn ni halak pargomgom. Adong do ukuran keberhasilan kepimpinan ni halak batak marhite angka pandohan na uli; Sahalak pargomgom i ma:

Pamuro na so mantat sior, parmahan na so mantat batahi,

Na di pudi dipaima na di jolo dieahi,

Pangalualuan ni na bile, Pangompasompasan ni na maliali

Na parungkarrungkar bona, Raja ni parhuhu asi

Pandimunan ni hosa,pangapulon soro ni ari;

Panungkunan di poda na uja manotari.

Ompu raja ni tona na uja mamodai

Parbue na so marlaon bota; na girgir manghobasi.

Molo tasuba menterjemahon tu hata Indonesia: Penjaga padi tanpa panah, gembala yang tanpa cemeti, Yang dibelakang di nanti, yang di muka di songsong. Pelindung para tertindas, pengharapan para piatu, Pengungkap kisah semula; raja pengamini (kehendak Allah). Pemelihara hidup, penghibur orang susah. Tempat menyelesaikan hokum ahli menyelesaiakan masalah. Empu segala titah, mahir menasehati. Berjiwa putih murni raja penyelenggara.

5. Tahaporluhon do parmahan, molo so adong parmahan tamba lumlam do parngholuon. Tatangianghon ma bangkit parmahan na burju roha alai sai gabe angka birubiru na so manimbil ma hita luhutna. Amen.



Senin, 09 Juli 2012

Bangso Napinillit ni Debata


Turpuk : Efesus 1:3-14

1. Hajongjongan ni huria di portibion mangihuthon Apostel Paulus, ndada factor kebetulan, alai sada rencana na balga ni Debata do sian mula ni mulana tagan soojak dope Tanoon. Mamungka panompaon disangkapi Debata do jolma na tinompana i gabe halomoan ni rohana na mangolu rodi saleleng ni lelengna di surgo i. Alai madabu do jolma I tu bagasan dosa, jala gabe hamatean na saleleng ni leleng na ma gabe ujung ni pardalanan nasida. Leleng do jolma I mangolu manuju tu hamatean. Alai ndang olo Debata pasombuhon “jalan menuju maut” mardalan torus. Ala ni I ma ro Debata “memutar arah “ pardalanan ni jolma marhite Anakna Tuhan Jesus kristus. Angka na porsea di Jesus Kristus I ma jolma pinompar ni si Adam na mulak tu dalan parjolo tagan so mardosa I ma dalan hangoluan na pinarade ni Debata. Marhite haporseaon na songon I ma Paulus mandok: Ai dipillit do hita di bagasan Ibana, andorang so ojak dope tano on. Ditompa Debata pe portibion dohot jolma asa mian dihangoluan salelngnilelengna do. Ala ni I na porsea di Jesus naung dipillithian ma I tagan so ojak dope portibi on.

2. Pamilliton ni Debata di angka naporsea di Kristus Jesus marlapatan do I manorushon sangkap dohot tujuan ni Debata sian mula ni mulana di na tinompana portibi on. Ala ni I mapamilliton I ingkon mamparhonhon marhite na tahangoluhon:
Badia hita jala so hasurahan di adopanna i, di bagasan holong ni roha: Lapatanna hadirionta ingkon do marasing sian hadirion ni jolma na di portibion. Badia lapatanna pulik, asing sian hasomalan ni portibi na: i ma parmainanon, hahodaron, pargadombuson, hasipelebeguon, hadatuon, parmusumusuon, parbadabadaon, pangiburuon, rimasrimas, pargutugutuon, parsalisian, partahitahion, bunubunu, parmabuhon, haormuson jala angka na suman tusi. Paulus hea mandok tu huria di Rom: Jala unang gabe sarombang hamu dohot portibi on; alai gabe imbaru ma hamu, dung muba pingkiranmuna, asa tau hamu manimbangi lomo ni roha ni Debata, i ma na uli, na hinalashonna dohot na sun denggan (Rom 12:12)
Dipillit hita gabe Anakna: I ma gabe panean hita disude arta na diparade Debata di banua ginjang. Dipanaek Debata “status ni hajolmaonta” di adopan ni Debata :” Dibahen i, ndang be hatoban ho; tung anak do! Alai molo anak, laos panean do ho marhite sian Debata! (Galatia 4:7) Status na imbaru on ingkon pataridahononta gabe status sosial diportibion. Ingkon tangkas ma hita gabe jolma naung manghangoluhon haluaon i ma hasesaan n angka pangalaosion, mangihuthon asi ni rohana na tarlobi i. Gabe jolma na pistarhita jala bisuk na rade marpamuati di angka hahurangan ni dongan songon Debata naung manesa Dosanta.
Dipillit Debata hita asa gabe hita hasahatan ni rahasia ni Debata, hasahatan ni Rencana ni Debata sianmula ni mulana sahat rodi ujungna I ma: Pasadahon di bagasan Kristus i sasudena, na di banua ginjang dohot na diatas tano on. On ma ujung ni pardalanan ni sandok natinompa I, manuju tu sada titik temu I ma unifikasi dibagasan Jesus Kristus. Molo marragam pe huria, marragam bangso inaganan ni na porsea , marragam organisasi ni jolma alai tahaporseai do saluhutna I mardalan manuju hasadaon dibagasan Jesus. Ala ni Visi dohot Missi ni Tuhanta on m na pinarbagabaga i. I ma Tondi Porbadia: Ibana do patujolo ni arta siteanonta, bahen haluaon ni na hinophopna i, asa tarpuji hasangaponna I

3. Molo dipaloas debata dope hita manguduti ari ni ngolunta, marlapatan ma I di hita manguduti angka ulaon laho patulushon sangkap dohot tujuan ni Debata di portibi on I ma: Pasadahon di bagasan Kristus i sasudena, na di banua ginjang dohot na diatas tano on. Ala ni I ma ganup ulaon na tapatupa naeng do patuduhon “ manghirap sian na dao manjou sian jonok” asa marsada saluhutna dibagasan Jesus angka naporsea dohot na tinompana I (koinonia). Tapasiding angka angka ulaon, pingkiran na patubuhon parbolatbolaton na manirang hita sian dongan dohot sian holong ni roha ni Debata. Alai hobas mahita mangula angka ulaon na tau padomuhon, pauliulihon dibagasan panjouon ni huria na hot saleleng ni lelengna I ma: Manghatindanghon hata hasintongan I (Marturia) manghobasi saluhuthalak na porsea I dohot portibion (diakonia). Pos ma rohanta, songon pandongannion ni Debata tu angka ompunta dohot dihita na jolo songon I dongananna hita mandalani ariari nu ngaunta. Amen



PERBAIKI TINGKAH LAKUMU


Yeremia 7:1-7

Pdt.Gunawan Panjaitan.M.SI

Pendahuluan
Yeremia menerima tugas pengutusan dari Allah pada tahun 626 yaitu pada tahun ke-13 pemerintahan raja Yosia. Ketika itu dia masih muda-belia, hatinya berijwa halus dan penuh kasih dan berasa dari keluarga imam. Sejak awal dia diperhadapkan kepada zaman yang tragis bagi bangsa Israel. Pembaharuan di bidang agama dan pemulihan semangat nasional yang diusahakan raja Yosia telah membangkitkan pengharapan baru. Tetapi pengharapan itu hilang setelah raja Yosia wafat. Yeremia menyaksikan kehancuran kerajaan Yahudi. Ia menyaksikan Nebukadnezar merebut kota Yerusalem dan mengangkuti sebagian penduduknya ke Babel (597 SM). Ia menyaksikan pembrontakan yang dilakukan Yehuda pada tahun 587 dan pemberontakan itu dipadamkan oleh tentara Kasdim yang merebut kota Yerusalem, membakar Bait Suci dan membuang penduduk negeri untuk kedua kalinya. Ia menyaksikan raja-raja yang tak berdaya silih berganti menduduki tahta Daud. Semua peristiwa tragis ini disaksikan Yeremia. Ditengah zaman yang penuh dengan permasalahan dibidang politik, hidup keagamaan Yeremia berkhotbah, mengancam, menubuatkan kehancuran bangsa-bangsa.
Allah berfirman kepada Yeremia: "Ketahuilah, pada hari ini Aku mengangkat engkau atas bangsa-bangsa dan atas kerajaan-kerajaan untuk mencabut dan merobohkan, untuk membinasakan dan meruntuhkan, untuk membangun dan menanam" (Yer. 1:10). Berita yang disampaikan oleh nabi Yeremia memang sangat tajam, tetapi dia tidak menonjolkan perkataan yang kasar; dia mengemukakan hukuman Allah secara lugas tetapi bukan untuk mendiskreditkan sesama, tetapi bertujuan agar umat bertobat; dia berani menyingkap dosa umat tetapi sekaligus dia memberitakan firman Tuhan yang memberi pengharapan. Secara khusus (7:1-7) dia mengungkap kebrobokan hidup keagamaan bangsa Israel, tetapi bukan untuk menghina umat beragama, dia hanya memberikan pemaknaan kembali korelasi antar ritus-ritus keagamaan dengan kehidupan sosial bermasyarakat dalam berbagai kondisi. Dia tidak melecehkan makna rumah ibadah dan ritus yang ada di sana tetapi mengkritisi praktek kemunafikan umat beragama.

Penjelasan
Kritik terhadap Praktek Keagamaan Yang Dangkal
Yeremia menyaksikan praktek keagamaan yang dangkal di tengah-tengah bangsa Yahudi. Yeremia mengkritik perasaan nyaman beribadah Bangsa Israel. Rupa-rupanya ada imam dan Nabi yang mengkhotbahkan : Ini bait TUHAN, bait TUHAN, bait TUHAN. Mereka mengajarkan bahwa artefak-artefak yang ada di Bait Allah: bangunan bait Allah, tanah perjanjian, peralatan-peralatan peribadatan yang sudah dipakai turun-temurun, dianggap menjadi bukti kehadiran Allah. Artefak itu dipercaya berkuasa mengikat Allah. Kemudian, mereka percaya ritus-ritus peribadatan sejak masuk dari pintu gerbang Bait Allah sampai ke ruang kudus sebagai ibadah yang sempurna.
Tuhan memprotesnya melalui Yeremia dengan mengatakan: “Berdirilah di pintu gerbang rumah TUHAN, serukanlah di sana firman ini dan katakanlah..... perbaikilah tingkah langkahmu dan perbuatanmu, maka Aku mau diam bersama-sama kamu di tempat ini” (ay 2-3). Yeremia melihat ritual keagamaan telah menjebak umat Yahudi pada hukum formal tanpa menyentuh/mendalami dan memahami hakekat dari ajaran agama tersebut. Peribadatan menjadi simbol pengakuan pada Yahwe saja. Mereka beribadah tanpa kehadiran Tuhan di sana. Kehadiran Allah hanya diajarkan pada tataran permukaannya. Bangsa itu tidak diajarkan lagi keadilan, kebenaran dan anti penghisapan. Tidak diajarkan bagaimana mencintai, menjaga dan merawat hubungan dengan alam, manusia dan dengan Tuhan. Yeremia melihat ibadah bangsa itu telah kehilangan hakekatnya sebagai alat pembebas manusia dari ketertindasannya. Dengan segala kondisi tersebut ritual keagamaan pada praktek keseharian menjadi alat legitimasi rezim dalam menindas rakyatnya. Menjadi legitimasi pembodohan massal dalam kehidupannya.

Ajaran tentang Ibadah yang sejati
Keadaan ini ingin diperbaiki Yeremia dengan memberitahukan praktek ibadah yang sejati. Ibadah yang benar harus mempunyai korelasi dengan perilaku adil dalam interaksi sosial. Yeremia menyuarakan: “jika kamu sungguh-sungguh memperbaiki tingkah langkahmu dan perbuatanmu... melaksanakan keadilan.... tidak menindas orang asing, yatim dan janda, tidak menumpahkan darah orang yang tak bersalah di tempat ini dan tidak mengikuti allah lain,.... maka Aku mau diam bersama-sama kamu di tempat ini, di tanah yang telah Kuberikan kepada nenek moyangmu, dari dahulu kala sampai selama-lamanya”(ay 5-7 bd. Yak 1:27).

Yeremia menekankan bahwa Israel tidak boleh memiliki dualisme kehidupan, yaitu ketika di bait Allah kelihatan rohaninya luar biasa, namun ketika ia berada di luar kegiatan - kegiatan kerohanian hidupnya tidak berbeda dengan kehidupan orang yang tidak mengenal Allah. Sikap dualisme itu akan membuat mereka kehilangan kesempatan bersama Allah. Yeremia menyuarakan pertobatan orang beragama, sebab orang beragama belum tentu mereka merindukan Tuhan. Umat beragama perlu memperbaharui hidup dengan mengarahkan pandangan terhadap realitas sosial yang ada disekitar bait Allah. Di situ ada pengemis, anak yatim, para janda, kaum miskin dll. Suatu ketika, rasul Petrus dan Yohanes pernah menghentikan langkahnya di Gerbang Indah dan menunda masuk ke dalam Bait Allah. Padahal waktu sembahyang sudah menjelang. Sembahyang atau ibadah itu sangat penting. Namun rupanya ada yang sama pentingnya dengan ibadah dan sembahyang itu: menyapa seorang anak manusia yang terpuruk di realitas hidup (Kis 3:1-10). Yeremia menegur Israel di Gerbang Bait Allah ketika mau beribadah karena mereka tidak perduli malah menindas orang asing, anak Yatim, para janda. Hati mereka cabul.

Renungan
Dalam perjalanan HKBP sebagai Gereja di tengah-tengah bangsa, kita diingatkan akan bahaya praktek keagamaan yang dangkal: Kehidupan Gereja Kita tidak boleh terjebak dalam praktek ritual semata. Kita tidak boleh menyatakan “nungga denggan situtu dalan dohot pambahenannami” dengan ukuran banyak jemaat datang beribadah pada hari minggunya, demikian juga pada ibadah partangiangan dll. Kedangkalan akan menjadikan simbol-simbol keagamaan sebagai satu-satunya ukuran kemajuan. Kemajuan diukur hanya dengan semaraknya acara-acara keagamaan. Di sinilah pentingnya kembali gerakan “melek agama” (religious literacy), sikap cerdas memaknai, mengembangkan, sekaligus menjalankan nilai-nilai iman dalam kehidupan nyata. Kita berharap HKBP ke depan bukanlah Gereja yang tubuhnya besar tetapi dengan tangan yang pendek dan kaki yang pendek. Kita terpanggil memperbaiki tingkah laku dan perbuatan agar menjadi gereja yang mempunyai tangan yang terulur kepada anak yatim, para janda, para orang miskin, tangan harus mampu menjangkau, menyuapi yang ada di sekitarnya. Gereja juga mempunyai kaki yang rajin melangkah, menjangkau daerah-daerah yang belum terlayani. Amin
Pdt.G.Panjaitan.MSi

KIBROT - TAAWA



Bilangan 11:30-35

Pdt.Gunawan Panjaitan.M.Si

Kibrot – Taawa adalah tempat pekuburan bagi segala kerakusan. Bernafsu rakus adalah penampakan ketidak percayaan atas pemeliharaan Allah dalam hidupnya. Sifat itu pernah ditampakkan oleh bangsa Israel pada perjalanan proses menuju ke Tanah Kanaan. Pada Keluaran 16 diceritakan bagaimana tiap hari Tuhan menyediakan bagi orang Israel manna pada pagi hari dan burung puyuh pada sore hari. Orang Israel belajar bersandar pada Tuhan karena Tuhan selalu akan menyediakan kebutuhan mereka. Hal ini ditekankan melalui petunjuk untuk memungut dua kali lipat banyaknya pada hari keenam karena manna tidak akan diberikan pada hari ketujuh atau hari Sabat. Dengan demikian orang Israel belajar percaya bahwa yang dikumpulkan pada hari keenam tidak akan membusuk apabila disimpan sampai dengan pada hari ketujuh.
Namun Isarel pernah bagal. Sebahagian dari mereka dalam prakteknya mengumppulkan dengan rakus. Kita perhatikan ayat 32-33 “Lalu sepanjang hari dan sepanjang malam itu dan sepanjang hari esoknya bangkitlah bangsa itu mengumpulkan burung-burung puyuh itu -- setiap orang sedikit-dikitnya mengumpulkan sepuluh homer, kemudian mereka menyebarkannya lebar-lebar sekeliling tempat perkemahan. Selagi daging itu ada di mulut mereka, sebelum dikunyah, maka bangkitlah murka TUHAN terhadap bangsa itu”.
Kerakusan adalah bukti kekuatiran pada pemeliharaan Tuhan. Kita terpanggil untuk mensyukuri berkat hari ini seperti yang diungkapkan dalam Amsal 30:7-9 "Dua hal aku mohon kepadaMu, jangan itu Kautolak sebelum aku mati, yakni: Jauhkanlah dari padaku kecurangan dan kebohongan. Jangan berikan kepadaku kemiskinan atau kekayaan. Biarkanlah aku menikmati makanan yang menjadi bagianku. Supaya, kalau aku kenyang, aku tidak menyangkalMu dan berkata: Siapa TUHAN itu? Atau, kalau aku miskin, aku mencuri dan mencemarkan nama Allahku".
Perjanjian Lama selalu mengingatkan bahwa kita ada karena Tuhan dan bahwa semua yang ada pada kita ialah karena Tuhan. Bahkan umat Tuhan dipanggil hidup untuk Tuhan, demi Tuhan dan bagi Tuhan. pemeliharaan akan Hidup kita ada pada rencana pekerjaanNya. Marilah kita belajar dari bangsa Israel.Bila mereka bersandar pada Allah itu berarti mereka menghormati Allah. Namun sebaliknya, bangsa Israel yang menunjukkan kerakusan maka hal itu bukti dari iman yang kecil dan tidak yakin akan pemeliharaan Allah. Marilah kita belajar juga belajar dari contoh orang Israel bersandar pada Tuhan. Dengan demikian kita akan tahu rahasia kepuasan sejati karena kita tahu Tuhan akan selalu menyediakan apa yang kita perlukan. Marilah kita juga belajar menantikan Tuhan bertindak dalam hidup kita untuk menunjukkan rencanaNya dan menyatakan kebaikanNya. Di samping itu marilah kita juga belajar melihat seperti Tuhan melihat. Kalau kita mempunyai kepuasan sejati maka kita akan bersyukur kepada Tuhan dalam segala hal (Efesus 5:20; Kolose 3:17)


Nilai Seorang Bapak


Mazmur 128:1-6

Oleh: Pdt.Gunawan Panjaitan.M.Si

Pendahuluan
Lahir sebagai anak laki-laki adalah berkat sama halnya lahir sebagai anak perempuan. Banyak yang berpendapat, dalam perjalanan hidup kita hanya miliki waktu yang sedikit menjadi orang muda tetapi menjadi orang dewasa itulah yang selama-lamanya. Salah satu gambaran hidup laki-laki dewasa yang indah dan berharga ketika dia memiliki keluarga yang berbahagia. Mazmur 128 berbicara tentang nilai-nilai seorang lelaki yang berbahagia (ama na martua) walau pun mazmur ini lebih sering disebut dalam tradisi Yahudi sebagai “doa perkawinan”. Dengan kata lain kebahagiaan yang sama juga akan dimiliki para ibu (soripada) ketia mereka takut akan Tuhan.
Dalam banyak hal laki-laki dan perempuan mempunyai perbedaan antara lain postur tubuh, perbedaan sel dalam tubuh terutama kromosom yang membentuk sifat fisik yang berbeda itu. Dalam perbedaan kita membutuhkan orang lain untuk menuju kesempurnaan. Perkawinan salah satu ”lembaga” tempat di mana manusia dapat saling melengkapi

2. Penjelasan
2.1 Lai-laki sejati adalah takut Akan Tuhan (ay 1)

Orang yang takut akan Tuhan akan berbahagia. Kebahagiaan dipersepsikan berbeda dari apa yang umum dipahami orang. Yang berbahagia ialah yang diberkati Tuhan. Sekarang ini ukuran laki-laki yang ”diberkati dan berbaghagia” dipahami ketika dia mempunyai ”kepribadian”, dikukur dari berapa banyak uang di nomor rekening pribadi, rumah pribadi, mobil pribadi dll. Gabe tading ma ma anak ni na pogos. Kebahagiaan seperti ini tidak akan pernah merasa cukup.Kebahagiaan itu pada dasarnya bukan bersifat ekternal tetapi ditentukan apa yang tinggal dalam diri manusia itu. Apabila Yesus yang tinggal kebahagiaan setiap lelaki akan sempurna karena Dia ”lebih utama dari segala sesuatu” (Kol 1:18)
Takut akan Tuhan dapat terlihat dari gaya hidup yang dimiliki. Gaya hidup itu adalah ”hidup menurut jalan yang ditunjukkan-Nya”. Kita mau berjalan sesuai dengan panduan, arahan, bimbingan Tuhan. Kekuatan dan kecepatan sebagai simbol lelaki perkasa harus diletakkan dibelakang Tuhan yang berjalan di depan, sehingga inisiatif, prakarsa, strategi dan tehnik tidak boleh mendahului atau meninggalkan jalan yang ditunjukkanNya. Laki-laki sebagai kepala rumah tangga hendaknya berpola pikir ”heavenly-minded” sebab kita tau dengan Hubungan kepada Tuhan akan membuat hidup berarti.

2.2 Berkat yang diterima (2-6)
Takut akan Tuhan akan memberikan kita kesempatan menerima berkat pribadi. Berkat itu dibangun dalam ruang relasi dengan Tuhan diantaranya:

b.1. Isterimu akan menjadi seperti pohon anggur yang subur di dalam rumahmu

Anggur bagi orang Yahudi adalah simbol kemakmuran, hidup yang berkelimpahan. Menyajikan anggur terbaik dalam satu pesta merupakan kehormatan bagi undangan yang datang. Namun harus dipahami tanaman anggur adalah menghasilkan yang sangat bernilai tetapi memerlukan dukungan dan perawatan. Anggur butuh sokongan yang kuat mendukung dalam berproduksi dan butuh kelembutan dalam memelihara. Dalam pemahaman sedemikian Isteri digambarkan seperti anggur yang subur. Kelembutan bapak kepada anak-anaknya adalah ketika dia mencintai ibu yang melahirkan mereka. Prototipe bapak adalah Yesus yang mencitai jemaat. Bapak nakhoda bahtera rumah tangga membiarkan pohon anggur itu subur karena untuk keperluan ”rumahmu” tempat tinggal anak-anak yang dicintai.

b.2 Anak-anakmu seperti tunas pohon zaitun sekeliling mejamu!
Pohon zaitun adalah tanaman yang sangat produktif dan bernilai tinggi. Memiliki perkembunan zaitun yang menghasilkan buah itu berarti memiliki kekayaan atau harta yang aktif karena dapat menghasilkan buah berpuluh-puluh tahun. Artinya seorang bapak yang mengabdikan dirinya dalam iman kepada anak-anaknya adalah tindakan yang akan dinikmati orang sangat lama. Dia memberikan harta warisan / pusaka untuk generasi yang akan datang. Anak-anak sebagai tunas muda artinya mereka mempunyai peluang untuk bertumbuh dan itu dapat berhasil di tangan bapak yang takut akan Tuhan.

b.3 Berkat untuk bangsa
Tiap keluarga yang membesarkan anaknya seperti ”pohon Zaitun” akan memberikan berkat bagi bangsa di mana dia tinggal: ”supaya engkau melihat kebahagiaan Yerusalem seumur hidupmu...Damai sejahtera atas Israel!” Perubahan bangsa dalan dalam konsep Alkitab selalu diawali dari keluarga yang takut akan Tuhan. Sistim pemerintahan sangat penting namun sistim berhasil ditangan orang yang berkualitas dan beriman. Yosua telah mengawalinya ketika dia memberikan tantangan kepada bangsa Israel: pilihlah pada hari ini kepada siapa kamu akan beribadah..... Tetapi aku dan seisi rumahku, kami akan beribadah kepada TUHAN! (Yos 24:15)

3 Kesimpulan
Bapak dalam keluarga dipahami sebagai reprensentasi Allah karena itu tiap rumah tangga membutuhkan seorang bapak yang takut akan Tuhan. Suami istri perlu saling menyokong untuk kebahagiaan bersama dalam rumah tangga.
gp




Jumat, 06 Juli 2012

PADAN NA IMBARU



Jeremia 31: 31-34

Pdt.Gunawan Panjaitan.M.Si

1. Sada fakta sejarah na ni adopan ni Bangso Israel maradophon Debata i ma: Dipillit Debata nasida gabe bangsona, dilehon Debata patikna jala dipaboa sangkap nirohana tu bangsoi asa mangoloi Debata. Alai sai na olo do bangso I tumundalhon patik ni Debata, ujungna hona uhuman manasida. Disolsoli nasida mamuse pardosan nasida, mulak ma muse asi ni roha ni Debata, dijangkon ma muse nasida gabe bangsona. Songon I ma sai mulakhulak pardalanan ni ngolu ni bangso i. Mangihuthon Jeremia pangalaho na sai olo mulakhulak manimbil sian dalam na tinotophon ingkon diadopi do I marhite na manurathon langsung patik ni Tuhanta I dibagasan rohani jolma I sandiri, jala on ma na dioari “Padan Naimbaru” na manguduti / paimbaruhon padan narobi naung pinungka ni Debata maradophon ompu nasida uju diboan nasida ruar sian tano Misir. Na marpadan do Debata tu bangsoNa marhite na mangalehon Patikna tu si Musa. Dipamasuk do I tu Poti na margoar “poti parpadanan”. Sai di dipaboanboan nasida do poti parpadanan on songon uluan di jolo dohot parningotan di asi ni roha ni Debata. Atik pe songon i sai na manimbil do nasida ujungna tarbuang. Ditingki habuangan di Babel dipaingot Jeremia do na patupaon ni Debata tu bangso i di sada tingki haimbaruon: na ro do angka ari sogot, ninna Jahowa, pungkaonku ma padan na imbaru tu pinompar ni si Israel dohot tu pinompar ni si Juda.

2. Padan Naimbaru on i ma Padan na mandok: Lehononku ma patikku tu bagasan ateatenasida jala surathononku do i tu bagasan rohanasida, asa ahu gabe Debatanasida, * jala nasida gabe bangsongku. Padan na imbaru mambahen perobahan tu hadirion ni ganup halak na porsea di Debata. Naummotikna adong dua Pandohan haimbaruon I:
Ganup Halak gabe Surat ni Debata. Lapatannda ganup halak I ma na patoranghon paboahon jala marisihon lomo ni roha ni Debata. Heado Apostel Paulus mandok: Hamu do suratnami, naung sinurathon tubagasan rohanami, na tinanda jala jinaha ni saluhut jolma. Ai tanda do hamu surat ni Kristus na hupature hami, sinurat so dohot tinta, marhite sian Tondi ni Debata na mangolu, i do; ndada tu panuratan batu, alai di panuratan daging, i ma ateate (2 Korint 2-3). Padan na Imbaru mambahen hita gabe “surat na mangolu” na boi jahaon ni sude Jolma jala asa diboto nasida Debata parholong roha maradophon sude halak. Songon Surat ni Debata hita ndada surat na sala alamat hita, surat na kabur, manang surat kaleng na so martuan, manang surat na mangaleai manang paroaroahon alai surat na disurat marhite Tondi ni Debata na mangolu i. Asa tondi I do na mampargogoihon hita asa gabe surat ni Barita na uli.

Ganup halak “mempunyai hubungan istimewa” (adong parsaoran na rosu) tu Debata: asa ahu gabe Debatanasida, * jala nasida gabe bangsongku. Lapatanna ndang pola be angka na porsea I jolo melalui perantara, manang perwakilan laho mangadop Debata, alai ganup halak naung gabe bangso ni Debata boi seara langsung marparsaoran tu Debata. Dihorhon on ma nian panghilalaan na manghasiholi parsaoran Dohot debata naung mambahen hita gabe bangsona.

3. Marhite Padan Naimbaru i tubu ma sada “kesadaran religius” lapatanna jolma gabe mananda Debata disude panggulmiton ni ngoluna. Ndang pola siajaran be jolma laho mananda angka pambahennan ni Debata di ngoluna. Ndang siajaran be jolma asa unang sai manomba debata na mate, debata na so tinanda, manang manomba debata ganaganaan. Ujungna ndang adong be jolma na mansoadahon pambahenan ni Debata jala ndang adong be na manghatindanghon gogo dohot pingkiran ni jolmai sandiri do na marhuaso di portibion. Alai marhite Padan Naimbaru nungga Patar Debata tu hita, nungga ro imbana patandahon dirina, nungga tinggal Ibana rampak dohot hita jala i ma na tadapot dibagasan hadirion ni Yesus Kristus. Domu tusi molo adong dope jolma na mandok ndang adong Debata, holan tangkang dohot jugul ni roha nama na pinataridahonna disi. Anggo Debata nungga tung mansai godang dalan dipangke laho pataridahon huasona dohot holongna marapothon jolma saluhutna.




Haporseaon na lam magodang


Turpuk: Mateus 16:13-20

Pdt.Gunawan Panjaitan. MSi

1. Adong do tanaman hias di goari “Bonsai” I ma sada suansuanan na diloas mangolu alai ndang diloas mangodang, marpengpeng do ibana torus. Ra boi do i gombaran ni haporseaon na marpengpeng. Tubu di hakristenaon mangolu di hakristenon alai haporseaonna songon bonsai ndang olo magodang. Hakristenon na songon on hea do dipaingot panurat ni Heber: Ai tumimbangkon lelengna i, nunga patut guru hamu nian, hape angka sisiasia ni hata ni Debata dope siajarhononhon tu hamu; gabe susu nama ringkot di hamu, ndada sipanganon hian. (Heber 5:12). Hakristenon na so olo magodang haporseaonna di goari ma nasida “Kristen susu” jala molo magodang haporseaonna di goari “Kristen Makanan keras”. Diboto Jesus do hinaringkot ni pamaresoon ni haporseaon ni angka sisean na lam magodang manang lam marpengpeng. Ala ni i do dibahen Jesus evaluasi (ujian) tu angka sisean i marhite na manungkunhon: Ise do Anak ni jolma I di dok halak. Sungkunsungkun on mangalehon tu hita pamingkirion : na boi do godang paham, dogma manang ajaran taringot tu Jesus Kristus di portibion. Sian mula ni hakristenon pe nungga tubu pamingkirion na marasing taringot tu Jesus: Adong do na mandok Ibana penjelmaan ni Elia manang Jesaya manang sahalak sian angka panurirang. Tontu pamingkirion on berkembang dope torus di portibion. Suang songon i do pamingkirion ni jolma taringot tu Hurria. Molo tasungkun : Aha do huria di di dok halak? Tontu na boi do marasing angka alus tadapot.

2. Dipatuduhon sisean i do na tanggap nasida tu angka perkembangan ditongatonga ni masayakat. Diboto nasida do perkembangan ni tanggapan taringot tu Jesus. Alai disungkun Jesus do musa nasida: Ia hamu ise do ahu di dok hamu? Disungkun Jesus :”panindangion haporseaon songon na hinatindangkon ni dongan” panindangion hatopan. Ternyata ndang adong dope ditingki i rumusan bersama ise do Jesus di nasida. Ala ni i ma alus ni si Petrus di turpuk on i ma panindangion haporseaon ni marsasahalak do pe. Didok Ibana: Kristus (Messias), Raja na pinarbagabaga i do Ho, Anak ni Debata na mangolu! Adong tolu rumusan haporseaon dipanindangion ni si petrus on taringot tu Jesus. Ibana do: Kristus, Raja na pinarbaga dohot Anak ni Debata. On ma rumusan na parjolo panindangion haporseaon. Panindangion ni si Petrus on patuduhon na adong do pertumbuhan iman di angka sisean i.

3. Mangihuthon Jesus perkembagan/pertumbuhan haporseaon ima ndada ala ni mudar dohot daging, manang ala ni angka ulaon pardagingon dohot parmudaron manang ala ni angka ulaon na bersifat lahiriah. Alai haporseaon na magodang i ma la ni Damanang na di banua ginjang i do. Marhite na tumangihon hatana dotubu haporseaon Asa sian na tumangihon do ro haporseaon; ia panangihon i, sian hata ni Kristus do. (Rom 10:17). Dibagasan haporseaon na lam magodang do dipajongjong Huria di Portibi on. Haporseaon na mlam magodang do na gabe batumamak na hot na togu na so talu bahenon ni harbangan ni banua toru. Dibagasan haporseaon na lam magodang i do dilehon huaso laho manguhumi mangasahon goar ni Debata di portibion.

4. Hajongjongan ni huria di portibion ingkon patuduhon na lam magodang, bertumbuh ganup ari. Ingkon tamba bilangan ni naporsea, tamba bilangan ni parminggu, tamba bilangan ni pungua, tamba bilangan ni pelean, tamba godang ni kegiatan jala lam tamba hatauon ni Ruas mangulahon ulaon partangiangon . Saluhut na i boi do bahenonta tolok ukur ni na lam tangkas panandaon nasida di Jesus Kristus Tuhanta i.

Rabu, 04 Juli 2012

HUASO HARAJAON NI DEBATA


Turpuk : 1 Korin 4: 14-21

Panurat: Pdt.Gunawan Panjaitan,M.Si.

1.Di sada diskusi didok Gusdur do : Allah tak perlu dibela , karena dia tidak butuh pembelaan dari manusia.Allah tidaklah lemah, sebab dia maha kuasa, maha bijaksana dan maha adil karena itu tidak butuh pembelaan”.(Ndang pola porlu ampinan ni jolma Debata). Pandohan on di ungkaphon Ibana ditingki godang angka kejadian pemboman Gereja. Adong na marpingkir seolaholah molo disegai gareja, dipusa halak Kristen dos do i na mangampini Debata, membela Allah: ala didok nasida “Kristen Kafir” dan musu Allah, karena itu Allah harus dibela melawan musunya. On ma na tagoari paham radikalisme :na mamereng holan dirina dohot haporseaonna na tingkos, sintong, jala nahinalomohon ni Debata. Gabe tubu ma na tagoari “kesombongan Iman” (ginjang ni roha ala ni haporseaon). Tanda-tanda ni jolma na “siginjang roha haporseaon” cenderung ma on holan mamujimuji Dirina dibagasan goar ni Tuhan: alai holan na mansalahon halak na asing mandok na so marhaporseaon.

Tabegema contoh ni sahalak sombong Iman martangiang, songon umpama ni Jesus: Mauliate ma ahu tu Ho, ale Debata, ala so dos ahu dohot halak na leban, angka panamun, pargeduk, pangalangkup manang songon sijalo beo an. Dua hali saminggu ahu marpuasa jala huparsampulu do saluhutna na huomo. (Luk 18:11-12). Dipagingjang Ibana rohana ala dietong ibana ma parhaporseaon situtu. Ingkon manat do hita disi: Unang sampe adong na patuduhon ginjang ni roha haporseaon. Molo tatangianghon pe angka dosanganta na so ro tu “Parpunguan, partangiangan”: Unang sampe angdong di hita “kesombongan Iman”: Isarana tadok “angka dongan nami na so ro, ala losok ni rohana, dohot lemba ni rohana” ujungna gabe adong pangantusionta: Angka na ro i ma na ringgas roha jala angka na marsitutu haporseaonna (manat ma hita disi).

2.Diadopi Paulus do Angka sigingjang roha ala ni haporseaon di huria Korint tarlumobi ma angka na manggoari naung gabe guru di haporseaon i: Ala ni i ma Paulus mandok diangka turpuktaon dohot pandohan na agak kasar: Alai dipaburnang deba do dirina,. Huroha ditingki i godang angka parjamita na mardalandalan na mandapothon huria i. Godang na manggoari dirina angka “guru”. Terjadi ma huroha persaingingan mencari simpatik ni ruas. Jala ala ni ringkot ni dukungan on masa ma na masiparoaroaan “antar guru”. Adong ma huroha na mangaroai si Paulus di ulaonna, jala laos adong ma na porsea di si, hape Paulus sandiri do na tardok pajongjonghon huria Korint. Ala ni i ma di paingot Ibana do dibagsan parsaoran “Anak tu Ama”. Songon Ama ala ni haporseaon i patut do Paulus di hormati, jala molo ro pe angka pangajari na asing unang pola pintor “masiparoaroaan”. On boi do mambahen sega haporseaon.

3.Marhite suratna on ma Paulus mangalo angka na paginjang rohana, na mandok holan angka pangajarionna na singtong. Mangihuthon Paulus Haporseaon ndada dibagsan hata-hata alai dibagasan hagogogon do.: Ai ndada di bagasan hata harajaon ni Debata, di bagasan hagogoon do! Haporseaon pe ndada holan dibagasan hatahata, alali dibagasan hagogoon do. Hagogoon i ma “ karya dan perbuatan”. Domu tusido haporseaonta manda Debata sitolusada “Trinitatis”: Anggo di bagasan hata: boi do marmansam patoroanghonon. Jala molo do bagasan hata olo do ndang sae sualsual taringot tu sitolu sada on. Bohama tolu alai sada, sada alai tolu: Anggo na binoto, sada tetap sada tolu tetap tolu. Boha ma bahenon patoranghon asa masuk tu pingkiran ni Jolma : Nasahadirion Do Debata Ama dohot Jesus Kristus dohot Tondi Porbadia. Bohama bahenon patoranghon asa diantusi jolma Ia Jesus i: 100 % do Ibana Debata jala 100% jolma. Ra ndang suda hata-hata taringot tu son. Alai ondo na taboto: Debata ro patandahon dirina tu hita dibagasan hagogoon marhite panompaon, haluaon dohot pangaramotion. Tolu ma hadirion ni Debata na patar tu hita alai sada do nasida.

Ndang pola porlu hita sampe masilatean holan ala ni pangantusion taringot tu Sitolusada on. Boi do ala ni sualsual gabe tadok Debata Sitolu Angka. Alai na rumingkot boha do haporseaon i mangulu jala marhagogoon. Boha do haporseaon i bahenonta mampanghorhon di ngolunta siganup ari. Molo tadok porsea do Ahu di Debata Panompa: Patut dope hita masomba tu angka na tinompa ni Debata. Tontu nungga sala alamat I: molo tasomba sumangot, hagogoon ni portibi dla.
Molo tahaporseai Debata Sipalua: Aaha ma panghorhonna ?: Tontu tapasiding ma angka na ta hilala tuk paluahon hita soholan Debata.

Molo Tahaporseai Debata Tondi porbadia: boha aha ma panghorhonna: boi do hita mamparbuehon Tondi ?. On ma na tagoari Haporseaon na “operasional” jala i do na hinalomohon ni Debata. Haporseaon na so “operasional” i do nanidok ni Apostel Petus i" haporseaon na holan hata-hata”: Molo adong dongan baoa manang boruboru, na marsaemara jala hurangan di sipanganon siap ari, gabe adong na mandok sian tongatongamuna: Laho ma hamu mardamedame, las ma hamu, bosur ma hamu; alai ndang dilehon hamu tu nasida na ringkot di daging, aha ma gunana? Haporseaon i pe songon i do: Anggo so adong pangulaonna, naung mate do hadirionna. (Jakobus 2:15-17).

5. Anggo taringot tu Haporseaon na holan hata hata, isarana tadok Debata sada do alai ndang marsihohot hita tu ibana , ndang adong surungta disi ai sibolis pe diboto do Debata sada jala dihabiari. Surungta i ma molo haporseaonta i marhagogoon (adong daya ledak, songo dinamit.) namanaluhon nasa parungkilonta. Amen




SESUDAH MATI, LALU BAGAIMANA?


Nast: 1 Korint 15: 35-58


1.Pendahuluan

Setiap Agama memberikan jawaban atas pertanyaan yang penuh misteri: Sesudah manusia mati kemudian bagaimana ?. Sekilas, orang boleh menjawab: Ya… dikubur saja, nanti bau. Tentu jawaban theologis bukan demikian. Buat agama suku Batak, pertanyaan itu dijawab dengan begini: Sesudah manusia mati: Tubuh manusia kembali ke tanah, nafasnya menjadi udara dan rohnya berubah sesuai dengan umur manusia yang meninggal itu. Apabila masih anak-anak rohnya berubah jadi “begu nurnur ”, jika pemuda, rohnya berubah jadi “begu antuk” (dua jenis begu yang berbahaya dalam tradisi Batak), apabila orang tua , ayah ibu meninggal rohnya berubah jadi “tondi” dan jika sudah lanjut usia serta “gabe’ (punya banyak keturunan sampai buyut) rohnya berubah jadi “sumangot” yang keduanya dapat memberkati. Agama-gama besar juga memberikan jawaban atas pertanyaan tersebut dan tentu agama Kristen juga mempunyai jawaban. Pertanyaan ini sudah sejak jaman purbakala dipertanyakan orang dan hal tersebut juga diperdebatkan oleh jemaat yang ada di Korint.

Waktu itu jemaat Korint adalah jemaat yang penuh dengan perbedaan yang mengakibatkan adanya pengelompokan. Perbedaan timbul akibat dari latar belakang religi, budaya yang berbeda, dan akibat guru/ penginjil mereka yang berbeda. Perbedaan itu kesemuanya berkumpul dalam wadah jemaat Kristen (bd 1Kor 1:10-17, 3:1-9). Dari berbagai macam topik ajaran kepercayaan yang mereka persoalakan , salah satu diantaranya adalah tentang yang terjadi setelah manusia mati. Sebenarnya Paulus sudah mengajarkan tentang kebangkitan orang mati kepada jemaat itu sewaktu menerangkan tentang kebangkitan Yesus dari antara orang mati. Namun dikemudian hari ada ada kelompok orang yang membantah ajaran itu. Paulus katakana kepada jemaat tersebut: Jadi, bilamana kami beritakan, bahwa Kristus dibangkitkan dari antara orang mati, bagaimana mungkin ada di antara kamu yang mengatakan, bahwa tidak ada kebangkitan orang mati? (1 Korint 15:12). Kemungkinan besar kelompok yang mengatakan tidak ada kebangkitan dari antara orang mati ini adalah akibat pengaruh :
Kelompok Saduki yang mengatakan tidak ada kebangkitan dari orang mati dan tidak ada malaikat atau roh (Maz 88:11, Yesaya 38:18) Kitab Taurat Musa juga tidak menyinggung kebangkitan dari orang mati dan hanya sedikit kitab dalam PL yang menyinggung kebangkitan orang mati (Ayub 19:15-17, Yes 26:19). Memang ada kelompok Yahudi lain yang percaya tentang kebangkitan dari antara orang mati seperti Parisi. ( bd Kis 23:8)
Ajaran filsafat Yunani tentang manusia yang mengajarkan bahwa tubuh adalah penjara roh, karena itu kematian adalah perpisahan tubuh dari roh dan rohlah manusia yang sebenarnya, sehingga mereka tidak mempercayai ada kebangkitan orang mati.
Kemungkinan dari latarbelakang kedua kelompok ini yag menjadi Kristen yang menentang ajaran Kristen tentang kebangkitan dan itulah yang diterangkan Paulus melalui nats ini.

2. Penjelasan

Sulit bagi banyak orang menggambarkan bagaimana proses kebangkitan dari orang mati itu, Banyak berpendapat amatlah mustahil hal itu terjadi karena bagaimana mungkin yang telah busuk dan bau, hancur dan sudah debu tanah bangkit kembali. Untuk itulah Paulus memberikan berbagai gambaran untuk meyakinkan kita tentang adanya kebangkitan itu.
Manusia yang mati digambarkan Paulus seperti benih yang ditanam (ay 35-49)
Paulus dengan berbagai usaha meyakinkan yang belum percaya supaya percaya dengan mengajarkan adanya dua tubuh yaitu tubuh duniawi dan tubuh sorgawi. Pada waktu kebangkitan yang dibangkitkan bukanlah tubuh manusia duniawi tetapi Allah akan memperhitungkan itu dan mengubahnya menjadi tubuh surgawi. Digambarkan Paulus seperti biji gandum yang tertanam. Dalam pertumbuhannya bukalah biji itu yang membesar tetapi biji mengeluarkan bentuk baru berupa kecambah dan itulah yang terus bertumbuh. Kira-kira seperti itulah Allah perbuat pada waktu kebangkitan manusia . Kita yang dibangkitkan akan meninggalkan tubuh duniawi yang bersifat: kebinasaan, dalam kehinaan, dalam kelemahan, alamiah, berasal dari debu tanah dan bersifat jasmani. Kita akan dibangkitkan dalam Tubuh Surgawi nyang memancarkan kemuliaan Allah yang mempunyai sifat: ketidakbinasaan ,dalam kemuliaan. dalam kekuatan dan yang rohaniah berasal dari sorga. Tubuh surgawi tidak mempergunakan satu zat yang ada di dunia ini. Hanya Allah lah yang tahu bagamana itu terjadi. Dialah : Allah yang menghidupkan orang mati dan yang menjadikan dengan firman-Nya apa yang tidak ada menjadi ada.( Rom 4:17)

Tubuh Surgawi dapat kita lihat dalam tubuh Adam dan Hawa sebelum jatuh kedalam doa.Dikatakan firman Tuhan: Mereka keduanya telanjang, manusia dan isterinya itu, tetapi mereka tidak merasa malu (Kej 2:25). Sekalipun mereka saling berpandangan dan saling melihat, yang mereka perhatikan adalah kemuliaan Allah terpancar dari tubuh mereka masingmasing. Tetapi setelah mereka jatuh kedalam dosa kwalitas tubuh mereka menjadi tubuh duniawi yang harus dibungkus dengan kulit binatang : Dan TUHAN Allah membuat pakaian dari kulit binatang untuk manusia dan untuk isterinya itu, lalu mengenakannya kepada mereka (Kej 3:21). Dosa telah menghinakan tubuh manusia menjadi manusia yang fana.Demikian juga Yesus setelah bangkit dari antara orang mati. Dia telah meninggalkan kain kafan pembalut tubuh yang fana didalam kuburan dan kemudian mengenakan tubuh surgawi yang memancarkan kemuliaan Allah. Tubuh surgawi itu tidak lagi dibatasi oleh pintu yang terkunci, tidak dibatasi ruang dan waktu lagi (bd Yoh 20:19,26). Tubuh itulah yang naik kesorga duduk disebalah kanan Allah Bapa Yang Maha kuasa.

Kebangkitan adalah akibat kemenangan Kristus (ay 50-57)
Dalam perasaan yang sangat bersemangat untuk menyakinkan akan kebangkitan dari antara orang mati Pulus mengatakan: Sesungguhnya aku menyatakan kepadamu suatu rahasia: kita tidak akan mati semuanya, tetapi kita semuanya akan diubah, dalam sekejap mata, pada waktu bunyi nafiri yang terakhir. Sebab nafiri akan berbunyi dan orang-orang mati akan dibangkitkan dalam keadaan yang tidak dapat binasa dan kita semua akan diubah.(ay 51-52) Keyakinan Paulus waktu itu, Yesus akan segera datang (tidak berapa lama lagi) untuk kedua kalinya. Karena itu dia katakana “: kita tidak akan mati semuanya,” . Masih ada diantara mereka yang hidup melihat kedatangan Yesus kedua kalinya. Ternyata kedatangan Yesus diperlambat (delay eskatologi). Karena itu orang-orang yang hidup di Korint waktu itu sekarang sudah mati semuanya. Karena itu yang mau dimasudkan oleh Paulus Pada waktu Yesus datang keduakalinya, yang waktunya menjadi rahasia Allah, seandainya waktu itu masih ada yang hidup, mereka akan diubah karena yang duniawi ini harus mengenakan yang sorgawi supaya mendapat bagian dalam kehidupan kekal.

Paulus hanya mau menekankan bahwa di dalam Yesus Kristus kita memperoleh kebangkitan itu. Melalui kebangkitan Yesus kuasa kematian yang luar biasa telah dikalahkan. Kematianlah musuh terakhir dari segala yang hidup. Yesus adalah yang sulung dan pertama mengalahkan kematian itu dan kemudian orangorang yang percaya kepada Yesus Kristus (1 Korint 15:23). Dalam keyakinan seperti itu Paulus membuat pernyataan yang luarbiasa tentang kuasa Yesus yang melebihi kuasa kematian: Sebab aku yakin, bahwa baik maut, maupun hidup, baik malaikat-malaikat, maupun pemerintah-pemerintah, baik yang ada sekarang, maupun yang akan datang, atau kuasa-kuasa, baik yang di atas, maupun yang di bawah, ataupun sesuatu makhluk lain, tidak akan dapat memisahkan kita dari kasih Allah, yang ada dalam Kristus Yesus, Tuhan kita.(Rom 8:35-39). Kematian tidak akan menahan orang percaya tinggal didalam kubuh, sebab Yesus telah mengalahkan kematian itu.

Sepertinya Paulus tidak mau panjang lebar cerita tentang kebangkitan itu lagi, karena memang sangat sulit diterangkan dan sulit diterima akal budi, karena itu dia mengajak orang yang percaya kebangkitan menunjukkan iman yang operasional, yang bekerja, berbuah dan berbuat sebagai bukti yang percaya kepada kebangkitan. Dia mengakatakan: Karena itu, saudara-saudaraku yang kekasih, berdirilah teguh, jangan goyah, dan giatlah selalu dalam pekerjaan Tuhan! Sebab kamu tahu, bahwa dalam persekutuan dengan Tuhan jerih payahmu tidak sia-sia (ay 58). Kehidupan yang abadi dengan tubuh surgawi yang kita terima kiranya mendorong kita untuk giat selalu dalam pekerjaan Tuhan.

3. Bahan Renungan
- Tujuan akhir hidup kita adalah di surga, ditempat dimana Yesus berada. Kita tidak berakhir di kuburan dan kematian bukanlah akhir segalanya . Bagi orang Percaya kematian adalah permualaan sesuatu yang baru dimana kita mengenakan tubuh surgawi yang memancarkan kemuliaan Tuhan.
- Kematian masih kita hadapi didunia ini. Kematian akan membuat kita sedih, mennangis, terpukul, mungkin menderita karena kematian telah menghilangkan yang kita cintai, kita butuhkan. Penghiburan kita adalah di dalam Yesus karena Dia akan membangkitkan orang yang percaya. Dialah Tuhan orang yang hidup dan yang mati.
- Sesudah manusia mati, kemudian bagaimana? Jawabannya adalah: kita akan dibangkit kan dari kematian dalam tubuh yang memancarkan kemuliaan Tuhan .

Pdt.G.Panjaitan.MSi

PANJOUON NA SO TARJUA


Turpuk: Jeremia 1:4-10

Manghorhon parungkilon bolon do di si Jeremia gabe panurirang na pinillit ni Debata. Ala ni ragam ni angka sitaonon na niadopanna gabe pola sanga ibana mambuburaihon ari hututbuna: “Siburaan ma nian ari hatutubungku! Ari panubuhon ni dainang di ahu, unang nian hona pasupasu. Siburaan ma nian jolma na mamaritahon tu damang songon on: Nunga tubu di ho sada anak palas situtu rohana nian.” (Jer 20:14-15). Atik pe songon i parungkilonna ndada na gabe ditinggalhon ibana ulaon hapanurirangon i. Ai ndang tolap ibana laho mansoadahon ulaon i. “Jadi ningku ma: Ndang be taringotanku ibana, jala ndang be ahu marjamita marhitehite goarna, hape gabe songon api na marsigorgor di bagasan rohangku huhilala, tarhurung di bagasan holiholingku, siol mandate ahu mangotapotapi, hape ndang tarbahen.” (20:9). Adong dua hagogoon na maralo di hadirion ni si Jeremia: parjolo hagogoon ni Debata na mamaksa Ibana ingkon mangulahon parsuruonna . Napaduahon hagogoon pardagingon ( bersifat naluriah badaniah) ni dirina sandiri na naeng paluahon diri sian ragam ni angka parmaraan.

Hagogoon ni Debata naung mamaksa Ibana mangulahon ulaon i tarida do sian mula ni pamillitonna gabe panurirang. Dipillit Debata do Ibana sian keluarga ni malim na di Anatot ianakon ni parhalado ni Bagas joro ni Debata. Pamilliton na i dihatindangkon si Jeremia do nungga di patupa Debata andorang so dijadihon Debata do pe ibana di bortian jala tagan so tubu dope Ibana tu portibion nungga diparbadia jala dipillit Debata. Jeremia marhatopothon hadirion ni ibana tubu tu portibion ala na adong do ulaon dohot tujuan na tontu di aturhon Debata. Panindangion na songon on naeng do mian di ganup diri ni halak asa uanang adong panghilalan tubu ibana tu portibion ala ni “na so sengaja” alai naeng ganup marhatopothon adong do rencana ni Debata nanaeng siulahononna manang sijaloonna.

Pamilliton i torus do mandalani proses. Diboto si Jeremia na poso do na so “cakap” (capable) dope ibana mangula ulaon i ala “ndang huboto manghatai ai na bajar dope ahu”. Sada alasan na wajar jala masuk akal sian angka na poso molo dipasahat ulaon na marpardomuan tu ulaon haparladoon di harajaon ni Debata. Jala Debata pe tahaporseai maklum do dikeadaan ni Jeremia na poso. Alani i do adong proses dipamilliton i ma: marsiajar. Adong do opat bagian si parsiajaran ni Jeremia na poso:

Haunduhon ni roha (ketaatan / loyalty)
Dipangido Debata do parjolo sahali siguruhonon ni si jeremia ima unduk ni roha manang ketaatan tu na marsuru i. “Ai manang tudia pe ho husuru, ingkon tusi ho laho, jala manang aha hutonahon tu ho, ingkon i do hatahononmu.” Sikap on ingkon tarida di ngolu siganup ari ima haunduhon tu na mangalehon ulaon i.

Pos ni roha (percaya diri / confidence )
Ingkon guruhonon ni si Jeremia na poso pos ni roha , rasa percaya diri na mambahen ibana tau mangulahon ulaon i. Naeng botoonna ndada ulaon lomo ni rohana na nu ulahonna alai ulaon na marsuru Ibana do lala ni ndang porlu mabiar, Delehon Debata do pos ni roha: Unang ho mabiar maradophon nasida, ai sai ahu do donganmu, paluahon ho.

Porlu pelatihan / pendidikan na manubuhon keahlian (kompetence)
Dibahen Debata do hataNa marhite tanganna tu pamangan ni si Jeremia na poso asa “cakap” ibana mangulahon hapanurirangon i. Adong proses belajar, ndang pintor malo jala ala ni do porlu singkola manang angka lembaga parsamean asa haruaranka na kompeten tu ulaon i.

Porlu mangantusi uraian tugas (Job description)
Ditontuhon Debata do uraian tugas dohot alamat ni ulaon ni si Jeremia . Ulaonna maradophon : Bangso dohot harajaon (Bangsa dan pemerintah) I ma mangaranapi “ laho mangurati dohot maniaphon, mangago dohot mangaloha, paulihon dohot manuan.” (ay 10). Ulaon haparhaladoon ni si Jeremia na mansai borat na tong gabe ulaon ni angka na mangula di bagas joro ni Debata. Dituntut do kemampuan menganalisa, mangatur strategi dohot patupahon angka pendekatan asa dapot angka na paulihon dohor na manuan .

Pdt.Gunawan Panjaitan,M.Si.



Lumbalumba ni Jesus

.
Turpuk: Johannes 21: 18-19:
Pdt.Gunawan Panjaitan.MSi

Na tutu situtu do na hudok on tu ho: Andorang umposo dope ho, ho do mangkohosi dirim, laho manopot lomo ni roham; alai dung matua ho, surdukkononmu ma tanganmu, jadi hohosan ni na leban ma ho jala togihononna ma ho tu na so hinalomohon ni roham.Alai marhite sian hatana ondeng dipalumba do ibana, manang songon dia parmatena laho pasangaphon Debata. Jadi dung didok songon i, ninna ma mandok ibana: Ihuthon ma Ahu!

Ditingki manaringoti kemajuan tehnologi tarlubobi ma di bidang informasi komunikasi, adong do natua-tua mandok: tabo nai tingki sinuaeng on ate, aut sura nian boi niulakhon mulak poso.” Sada panghataion na patoranghon pardalanan ni ngolu ni jolma na holan sahali be do dilehon di hita “kesempatan” manang “peluang”. Ala ni i do mansai las do roha molo pola dapot ni hita “kesempakan kedua”, manang mangulahi mulak poso.


Hombar tu panindangion ni haporseaonta, sude hita nunga mandapot kesempatan kedua, ai ganup hita naung tardidi dibagasan goar ni Tuhan Jesus Kristus tu bagasan hamateanNa do hita tardidi, ala ni I nanung tartanom do hita jala di pahehe asa marngolu na imbaru hita nuaeng. (pt Rom 6:3-4). Panghilalaan na songon i ma na mian di si Petrus dung pajumpang ibana dohot Jesus naung hehe sian na mate. Nungga sanga mian ila ni roha di si Petrus ala disoadahon ibana Jesus. Halak na talu do ibana jala talu ibana dipangunjunan. Talu patuduhon hasetiaonna tu Jesus . Alai dung pajumpang dohot Jesus na hehe I diboto si Petyrus ma na so boi partaluan I pangambati tu holong ni roha ni Jesus. Dipasung Jesus ma muse roha ni si Petrus marhite na manangkasi holong ni rohana pola sampe tolu hali marhite sungkun-sungkun na sarupa: ”holong do roham di Ahu?”.

Marhite pangalaho na masa tu si Petrus I gabe boi dohononta paboa na godang na soboi be haulahan dipardalanan ni ngolu di portibion, ala nungga matua daging. Alai anggo Debata sai olo do ibana mangulahi holong ni rohaNa, gariada taeh didok “mulak rata do I ganup sogot” (Andung 3:23) asa tung dapotan hangoluan na porsea i.Ndang diambati angka hasalaan di tingki na salpu holong ni roha ni Debata tu hita. Dilupahon do angka dosa ni haposoonta, sai dipaimbaru do holong ni rohana asa sai tongtong hita marpanghirimon. Sahat tu na matua hita sai tongtong Debata paimbaruhon holongNa asa songon pidong raja wali, songon pandok ni par Psalm i: ”Ibana pamahap roham marhitehite denggan basa, asa mulak poso ho, songon * pidong raja wali.” (psam 103:5)

Diharingkothon Jesus do mangajari angka sisean i laho mangadopi angka tingki na naeng ro. Atik pe hea talu si Petrus alai ndada pola gabe pangambat hataluan na i tu angka tingki na naeng ro. Dilehon Debata dope kesempatan keduatu ibana laho patuduhon parsitutuonna mangihuthon Jesus. Dipaboa Jesus do tu si Petrus paboa nunga ro tingkina naso boi be ibana manjua, manang pasidinghonhon diri. Nunga ro tingkina ibana songon halak na tuatua I ma: “ surdukkononmu ma tanganmu, jadi hohosan ni na leban ma ho jala togihononna ma ho tu na so hinalomohon ni roham.”. Nunga ro tingkina na ingkon rede ibana manaon manang aha pe na masa ala ni haporseaonna tu Jesus. Sitaonon na masa tu Jesus na boi do masa tu si Petrus, i ma di parsilanghon. Ndang dope pintor patar didok Jesus i tu ibana, alai mahiite pandohan “ihuthon ma ahu” na boi do i martudutudu tu partinaonan ni Jesus di silang i dohot haheheonna.

Senin, 02 Juli 2012

KETIKA TUHAN MEMANGGIL

Keluaran 4:10-17 Banyak kesaksian yang dapat diceritakan tetang pengalaman menjadi pelayan seperti menjadi pendeta, sintua, anggota paduan suara, pengurus kategorial dll. Agaknya kebanyakan dari kita sama seperti Musa yaitu tidak langsung menyatakan kesiapan untuk ikut ambil bagian menjadi pelayan. Ketika kita mengajak seseorang menjadi sintua, jarang kita temui sambutan dari orang itu dengan mengatakan : “Kalian memang sudah dituntun Roh Kudus ke rumah ini, sebab sayalah yang paling cocok menjadi Penatua dari sektor ini”. Biasanya jawaban yang kita dapatkan adalah : Saya tidak mampu, saya pikir-pikir dulu, atau diam saja. Alasan penolakan sekitar masalah waktu, masalah kemampuan seperti alasan Musa atau masalah keluarga. Kita juga mengkhawatirkan penolakan orang terhadap diri kita.
Perasan takut dan kuatir ini diatasi dengan penerimaan kuasa Tuhan. Tuhan memberikan kepada Musa tongkat yang dapat dia pakai untuk melakukan tanda muzizat. Tujuan Allah adalah untuk membuktikan bahwa kuasa otoritas Allah ada bersama dengan Musa. Kemudian, Allah mengajari Musa untuk membentuk berupa tim kerja. Tuhan memberitaukan bahwa banyak orang-orang yang mempunyai kemampuan untuk membantu dia. Ada Harun seorang yang dapat menjadi juru bicara atau public relation. Gereja mensyukuri setiap pribadi yang sudah memberikan diri untuk melayani. Banyak anggota yang awalnya seperti Musa yang muda yang mengatakan: "Ah, Tuhan, aku ini tidak pandai bernyanyi, tidak tau not, tida ada waktu…"dll. Namun seiring perjalanan waktu orang yang dulunya merasa tidak mampu menjadi pionir dalam pelayanan. Sekarang kita telah merasakan betapa pentingnya setiap pribadi ambil bagian dalam pelayanan. firman ini kembali mengingatkan: "Siapakah yang membuat lidah manusia, siapakah yang membuat orang bisu atau tuli, membuat orang melihat atau buta; bukankah Aku, yakni TUHAN? Oleh sebab itu, pergilah, Aku akan menyertai lidahmu dan mengajar engkau, apa yang harus kaukatakan” .Teruslah melayani dan optimalkan potensi yang kita mili sebab ketika Allah memanggil, Allah membekali dan memampukan kita untuk tugas panggilan itu. Amin.